پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > فقهی > غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه دهم

غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه دهم

آثار مثبت اجتناب از غنا برای فرد مومن:

اجتناب از غنا علاوه برایمن بودن از عذاب الهی آثار معنوی هم دارد که از آن جمله آماده شدن انسان برای نظر برملکوت وباطن عالم است درصورتیکه  با اجتناب از این محرم از محرمات دیگر نیز اجتناب کند .

رسول خدا (ص) می فرماید :

اگر شیاطین اطراف قلب انسان گردش نمی کردند هر آینه باطن ملکوت و آسمان را می دید که روشن است، از جمله چیزهایی که ابزار شیطان برای احاطه برقلب انسان است غناست .

یاسراز حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا (ع) نقل می کند که می فرمود :

کسی که نفسش را از غنا پاک کند پس همانا در بهشت درختی است که خداوند امر می کند بادها را، اینکه آن درخت را حرکت دهند پس می شنود از آن درخت صدائی که مثل آن را نشنیده است و کسی که خود را از غنا پاک نگرداند این صدا را نمی شوند .  و نیز عاصم بن حمید از ابی عبدالله یعنی امام صادق علیه السلام

عرض کردم :

فدایت گردم من اراده نمودم از شما چیزی سوال کنم که  از آن حیا دارم عرض کردم فی الجنه غنا

آیا در بهشت غناء است

فرمود: ان فی الجنه شجرا یامر الله ویا حها فتهب فتصرب تلک  الشجره باصواب لم یسمع الخلائق بمثلها حسنا

همانا در بهشت درخت – یا درختانی است خدا به بادهای بهشت امر می کند پس می وزند در نتیجه آن درخت صداهایی از خود می نوازد که و آفریده ها به نیکویی مثل این صدا نشنیده اند .

سپس امام صادق (ع) علیه السلام فرمود :

هذا عوض لمن ترک السماع فی الدنیا من مخافه الله

این عوض و جایگزین است برای کسیکه سماع دردنیا را  شنیدن اصوات غنایی را- در دنیا از ترس خدا ترک می کند.

(سفینه البحارج ۲ از چاپ قدیم)

فرمایش آخر امام صادق (ع) در اشارت به این آیه ی قران ۳۲۸ است

واما من خاف مقام ربه ونهی النفس عن الهوی فان الجنه هی الماوی

و اما هر کس از مقام پروردگارش خوف داشته باشد و نفس خویش را از اوخواسته اش  بازدارد پس بهشت تنها پناهگاه امن اوست .

و نیز از رسول گرامی اسلام  صلی الله علیه واله روایت شده که  فرمود :

ما من عبد یدخل  الجنه الا ویجلس عند رجلیه ثنتان من الحور العین باحسن صوت

ر . ک   سفینه ج ۲ ص  ۳۲۸

هیچ بنده ای داخل بهشت نمی شود مگر اینکه نزد دو پایش دوتا از حورالعین بهشت می نشینند درحالیکه  با نیکوترین صدایی برایش آواز می خواند .

از سوی دیگر هر عضوی از اعضای بدن انسان باید بهره اش از ایمان را به او عطا کرد والاایمان ناقص خواهد بود و بهره مند شدن از ایمان به برکنار شدن از محرمات است بنابراین بهره گوش، حفظ آن از شنیدن چیزی است که شندینش شرعا حرام است مثل دروغ ، غیبت و ..

مطلب پیشنهادی

غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه سیزدهم

ترجمه موسیقی شفای بوعلی – خالقی بسمه تعالی ابن سینا کتاب ویژه فلسفیش که به ...

غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه دوازدهم

تکمیل مباحث گذشته درمورد غنا : آیا تغنی به قرآن جایز است . شیخ صدوق ...