پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > مهدویت > امام قائم مهدی در آینه قرآن > امام قائم مهدی در آینه قرآن جلسه سی ام

امام قائم مهدی در آینه قرآن جلسه سی ام

تفسیر مهدوی آیات سوره بقره (آیه ۲۷)
قوله تعالی: «الّذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
کسانی که پیمان خدا را از بعد محکم کردنش نقض می کنند(باز می کنند،از بین می برند) و می بُرند آنچه را که خدا امر به پیوستن، پیوند با آن را داده و در زمین فساد راه می اندازند، آنان تنها زیانکارانند.

در تفسیر امام حسن عسکری (ع) : «ثمّ قال عزّ و جلّ – الّذین ینقضون عهد الله – المأخوذ علیهم بالّربوبیّه و لمحمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم بالنّبوّه و بعلیّ علیه السّلام بالامامه …» سپس خدای عز و جل فرمود: آنان که نقض می کنند (باز می کنند، به هم می زنند) پیمان خدا را که بر آنها اَخذ شده (گرفته شده) بربوبیّت و برای محمّد (ص) به نبوّت و برای علی (ع) به امامت. و برای شیعیان آن دو به بهشت و کرامت «من بعد میثاقه» بعد از محکم کردنش و پیمان غلیظ و درشت گرفتن.
«و یقطعون ما امر الله به ان یوصل» و می بُرند آنچه را که خدا امر به پیوند آن داده از رحم ها و خویشاوندان، اینکه به آنها رسیدگی کنند و حقوقشان را ادا کنند.
«و اوصل رحمٍ و اوجبه حقّاً رحم رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فانّ حقّهم بمحمّد کما انّ حقّ قرابات الانسان بابیه و امّه و محمّد اعظم حقّاً من ابویه و کذلک حقّ رحمه اعظم و قطیعته افظع و افضح» (تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۷۰ و ۷۱)
و پیوند دارترین رَحِم (محکم ترین پیوند رحمی) و از همه حقّش واجب تر رَحِم رسول خدا (ص) است. پس همانا حقّ به جهت محمّد (ص) است همانگونه که حقّ خویشاوندان انسان به جهت پدر و مادر اوست و محمّد در حقّ از پدر و مادر عظیم تر است و اینچنین حقّ رَحِمش بزرگتر و بریدگیش وحشتناک تر و رسواتر.
خویشاوندی امام زمان (ع) با رسول خدا (ص) : به قول آن مرحوم محمود هیچکس در عصر و زمان ما به رسول خدا از امام زمان نزدیکتر نیست هم از جهت قرابت که کوتاه ترین واسطه با رسول خدا (ص) دارد (مراد این است که آن حضرت فقط با ده واسطه نسبش به رسول خدا می رسد) و هم از جهت امامت که جانشین رسول خدا (ص) است. پس ما باید پیوند محسوسی با ساحت قدس مهدوی داشته باشیم و پیوسته به یادش باشیم و در طاعتش بکوشیم.

حدیث دیگر در تفسیر این آیه
در کتاب کافی از امام صادق علیه السّلام است که آقا در جواب عمر بن یزید وقتی که از امام در باره آیه ۲۱ سوره رعد سؤال می کند – که آن آیه در جهت مقابل این آیه و مدح خردمندان است – و حضرت حقّ فرموده : «و الّذین یصلون ما امر الله به ان یوصل» و کسانی که پیوند دارند چیزی را که خدا امر به وصل آن نموده، فرمودند : «هذه نزلت فی رحم آل محمّد صلّی الله علیه و آله و قد تکون فی قرابتک فلا تکوننّ ممّن یقول للشیء انّه فی شیء واحدٍ» این آیه در باره رَحِم (خویشاوندی مادری) آل محمّد (ص) نازل شده و گاه در خویشاوندی توست پس تو نباید از جمله ی کسانی باشی که می گویند برای شیئی (آیه ی خاصی) که فقط در یک چیز آمده. یعنی ما نباید معنی یک آیه را در یک چیز محصور کنیم. آیه ی مورد بحث ما هم از این قبیل است یعنی قطع رحم آل محمّد را از جمله بریدگی از امام زمان را شامل می شود.

مطلب پیشنهادی

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت چهارم

آیه ی شریفه : الحمدلله ربِّ العالمینَ ، الرّحمنِ الرحیمِ ، مالکِ یومِ الدّینِ ستایش ...

کلمات نورانی امام زمان از آغاز تا کنون-قسمت سی و یکم

امام به سئوال حمیری پاسخ می دهد وسائل به شماره حدیث۱۸۸۱۵أحمد بن علی بن ابی ...