آیه ی شریفه : اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقِیمَ ، صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِالمَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لاالضّالّینَ
خدایا ما را به صرطِ مستقیمِ بندگیت و اینکه تنها از تو یاری جوییم و تنها تو را کمک کننده ی خود قرار دهیم ، هدایت کن . راه کسانی که بر آنها نعمت را تمام کردی ( یعنی به آنان شناساندی که راه بندگی و استعانت از خودت چیست ) .
احادیث :
۱) از امام صادق علیه السلام در تفسیر صراط اینچنین به ما رسیده است : هُوَ الطَّرِیقُ اِلَی مَعرِفَهِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُما صِراطانِ : صِراطٌ فِی الدّنیا وَ صِراطٌ فِی الآخِرَهِ ، فَاَمّا الصِّراطُ فِی الدُّنیا فَهُوَ الاِمامُ المُفتَرَضُ الطّاعَهُ ، مَن عَرَفَهُ فِی الدُّنیا وَ اقتَدَی بِهُداهُ مَرَّ عَلَی الصّراطِ الّذی هُوَ جَسرُ جَهَنَّمَ فِی الآخِرَهِ وَ مَن لَم یَعرِفهُ فِی الدُّنیا زَلَّت قَدَمُهُ عَن الصّراطِ فِی الآخِرَهِ فَتُردَی فِی نارِ جَهَنَّمَ ( تفسیر نورالثّقلین ج ۱ ص ۲۱ ) : صراط آن راه بسوی شناختِ خدای عزّ و جلّ است و آن دو صراط است ، صراطی ( پُلی ) در دنیاست و صراطی در آخرت است ، امّا صراط در دنیا همان امام است که پیروی از او واجب است ، هر که او را در دنیا بشناسد و به هدایتش اقتدا کند بر صراطی که پُل بر جهنّم در آخرت است مرور خواهد نمود و هر که او را در دنیا نشناسد قدمش از صراط می لغزد و سپس در آتش جهنّم سقوط می کند .
۲ ) امیر مومنان در نهج البلاغه خطبه ی ۹۷ می فرماید : نگاه کنید به اهل بیت پیامبرتان ، سپس در سمت و جهتِ آنان دائماً حرکت کنید و اثر آنان را ( ردّ پایشان ) پیروی کنید که آنان هرگز شما را از هدایت بیرون نمی آورند و به هلاکت نمی اندازند ، پس اگر جایی خیمه برپا نمودند شما نیز خیمه برپا کنید و اگر برخاستند و کوچ نمودند شما نیز برخاسته و کوچ نمایید و بر آنان پیشی نگیرید که گمراه خواهید شد و از آنان عقب نیفتید که به هلاکت خواهید رسید . شرح و توضیح : این دو آیه ی قرآن ( در سوره ی حمد ) گویای این است که خداوند عدّه ای از بندگانش را واقف و محیط بر صراط مستقیم گردانیده است و آنان به حقیقت توحید رسیده اند و هرگونه عملِ تواَم با شرک را می دانند و خود عامل به آن چیزی هستند که می دانند و در یک کلمه اینکه وجودشان توحیدِ محض است و این سوال مطرح است که ایشان چه کسانیند ؟ در جواب باید گفت که خداوند خود ، آنها را معرّفی کرده است آنجا که میفرماید : … فَاولئِکَ مَعَ الّذِینَ اَنعَمَ اللهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحِینَ وَ حَسُنَ اولئِکَ رَفِیقاً ( سوره نساء آیه ۶۹ ) هر که از خدا و رسول خدا اطاعت نماید با کسانی که خداوند نعمت را بر آنها تمام نموده است معیّت یافته و آنها عبارتند از پیامبران و صِدّیقان و شهداء و صالحان . پیامبران الهی از آنجایی که از وحی برخوردارند به حقیقت بندگی و عبودیّت رسیده اند و به سبب عصمتشان هیچگونه تخلّفی در تلقّی وحی و در ابلاغ آن و در عملکرد ندارند و اصحاب صزاط مستقیم و بلکه اصحاب صراط سویّ هستند . و صدّیقان به حدّی نورِ بصیرت در عملشان قوی است که ظاهرشان با باطنشان که فطرتِ توحیدی است سازگار است و ظاهرشان با باطنشان موافق است و باطنشان در ظاهرشان ظهور یافته است و از آنحایی که ظهر باطن در این جماعت به یک مرتبه نیست ، آنها نیز در یک مرتبه نمی باشند ، مثلاً حضرتِ فاطمه زهرا صدّیقه است و حضرتِ مریم نیز صدّیقه ، ولی فاطمه ی زهرا سلام الله علیها صدّیقه ی کبری است و …
مطلب پیشنهادی
انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت چهارم
آیه ی شریفه : الحمدلله ربِّ العالمینَ ، الرّحمنِ الرحیمِ ، مالکِ یومِ الدّینِ ستایش ...
کلمات نورانی امام زمان از آغاز تا کنون-قسمت سی و یکم
امام به سئوال حمیری پاسخ می دهد وسائل به شماره حدیث۱۸۸۱۵أحمد بن علی بن ابی ...
پایگاه اطلاع رسانی استاد غلامحسین خالقی