پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > مهدویت > امام قائم مهدی در آینه قرآن > امام قائم مهدی در آینه قرآن جلسه نوزدهم

امام قائم مهدی در آینه قرآن جلسه نوزدهم

آیه یازدهم و دوازدهم
«و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انّما نحن مصلحون. * الا انّهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون.»
و هر گاه به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید گویند تنها ما مصلح هستیم. * هان که آنان تنها فساد کارانند و لکن احساس نمی کنند.
وه چه زیباست کلام حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در این زمینه جناب سید هاشم بحرانی (ره) در جلد اول تفسیر البرهانش صفحه ۶۱ اینچنین روایت کند:
امام عسکری (ع) فرمود: عالم موسی علیه السلام فرموده : هر گاه به این بیعت شکنان در روز غدیر گفته شود در زمین فساد راه نیاندازید باظهار بیعت شکنی برای بندگان مستضعف خدا ‹یعنی بیعت شکنی شما باعث فساد در آنان می شود› پس بر آنان دینشان را مشوّش کنید و آنان را در دینشان و راه های دینیشان سرگردان کنید آنان گویند تنها ما مصلح هستیم زیرا نه ما به دین محمّد اعتقاد داریم و نه غیر دین محمّد (ص) و ما در دین سرگردانیم ، سپس ما در ظاهر رضایت به محمّد می دهیم به اظهار قبول دینش و شریعش و در باطن بر طبق شهواتمان حکم می کنیم ، سپس کامروائی می کنیم و خود را در رفاه قرار می دهیم و نَفس خویش را از دین محمّد آزاد می کنیم و خود را و نفس خود را از طاعت علی (ع) باز می داریم که اگر در امر دنیا فرود آمد و دنیا در اختیار بود ما نزدش وجیه خواهیم بود و اگر امرش مضمحل و نابود گشت، از اینکه در دست دشمنانش اسیر گردیم سالم می مانیم.

خدای عزّ و جلّ فرمود:
«الا انّهم هم المفسدون»
هان که آنان تنها فساد کاران و تبهکاران اند.
به آنچه که انجام می دهند از امور خودشان زیرا خدا به پیغمبرش فساد آنان را معرفی می کند پس او آنان را لعنت می کند و مسلمین را امر به لعنتشان می نماید و به آنان دشمنان مؤمنین هم اعتماد نمی کنند ، زیرا آنان گمان می برند که آنان یعنی منافقان از درِ نفاق وارد می شوند همانگونه که با اصحاب محمّد (ص) از درِ نفاق وارد می شوند یعنی می گویند نکند که اینها با ما دوگانه اند پس برای آنان نزد دشمنان مؤمنین منزلتی بالا برده نمی شود و نزد آنان جایگاه اهل اعتماد را پیدا نمی کنند.
و از این جماعتند بی اعتقاد های به حضرت مهدی (ع) در بین شیعه ی امامیّه که گرچه گاه از زوایای کلامشان مخالفت با حضرت آشکار می شود و لکن غالباً عقیده ی باطنی خویش را می پوشانند و چون به راحتی عقیده ی خویش را آشکار نمی کنند مؤمنین نسبت به آنان چه بسا در اشتباه شوند و فکر کنند اینها مصلحند همانگونه که خود ادّعا دارند و لکن:
«و الله یعلم المصلح من المفسد»
و خدا مصلح از مفسد را می داند.
و در اینجا چون نفاق در پوشاندن خود بسی ماهر است مؤمنین برای در امان ماندن از شرّ آنان باید به خدا پناه برند و از او هدایت جویند و تا قبل از آن نه کسی را اخراج کنند و نه از پیش خود ظنّ تصدیقی دنباله روی پیدا کنند بلکه به خودسازی نَفس بپردازند و احتیاط در پیش گیرند تا از آب وصال مهدی (ع) برخوردار شوند و مولا مؤمنان واقعی را به آنان بنمایاند و تا انسان سبکبال ساحل گردد والاّ :
بیم موج و گردابی چنین حائل
چه داند حال ما سبکبالان ساحل ها
به می سجّاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
که سالک بی خبر نبود ز راه و رسم منزل ها
قال رسول الله (ص) :
«و ما من سرّ الاّ و انا افتحه و المهدیّ یختم»
و هیچ سرّی نیست جز اینکه من آن را باز می کنم و مهدی آن را به پایان می رساند

مطلب پیشنهادی

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت چهارم

آیه ی شریفه : الحمدلله ربِّ العالمینَ ، الرّحمنِ الرحیمِ ، مالکِ یومِ الدّینِ ستایش ...

کلمات نورانی امام زمان از آغاز تا کنون-قسمت سی و یکم

امام به سئوال حمیری پاسخ می دهد وسائل به شماره حدیث۱۸۸۱۵أحمد بن علی بن ابی ...