آیه ی شریفه : اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقیمَ : ما را به راه مستقیم و راست هذایت فرما
احادیث :
۱) فِی تَفسیرِ عَلِیِّ بنِ اِبراهیمَ فِی المُوَثَّقِ عَن اَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ ، اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقیمَ ، قالَ : اَلطَّریقَ وَ مَعرِفَهَ الاِمامِ .
در تفسیر علی بن ابراهیم به سندِ مورد اعتمادی از ابی عبدالله امام صادق ( ع ) نقل شده است که امام در تفسیر آیه ی اهدنا الصّراط المستقیم فرموده اند : صراط یعنی راه ومعرفت امام (پس معنا چنین می شود ما را به راه شناخت امام هدایت کن )
۲) و نیز در همان تفسیر از امام صادق ( ع ) نقل شده است : وَاللهِ نَحنُ الصِّراطُ المستَقِیمُ یعنی به خدا قسم ما صراط مستقیم می باشیم .
شرح :
صراط مستقیم ، راه شناخت امام است بناشان می دهدبراین وقتی راهِ شناخت ، صراط مستقیم باشد ، به طریق اولی خودشان صراط مستقیمند ، خصوصاً شناخت همانند نوری است که واقع را به ما نشان می دهد.
بنا براین امام مهدی صراط مستقیم است و شناخت آن بزرگوار نیز خود صراط مستقیم است ، پس نمازگزار می تواند و بلکه باید شناخت از آن حضرت را در نمازش از خدای خود مطالبه کند و ان شاء الله باید این دعا مقرون با عمل و جستجوی علمی و تفکّرِ دینی باشد.
جلوه ای دیگر از اهدنا الصّراط المستقیم :
جلوه ای دیگر از اهدنا الصّراط المستفیم مربوط به عصرِ غیبت حضرت ولی عصر میباشد که خواسته ی آن حضرت از خداوند این است که بسوی صراط مستقیم یعنی ظهور هدایتش کند و شیعه ی آن حضرت از خداوند درخواستِ هموار شدنِ راه بسویِ عصرِ ظهور را می نماید و از خدا می خواهیم در حال نماز، انقطاعِ بسوی خدا داشته باشیم چنانچه آن حضرت در نماز خود منقطع بسوی خداست که با انشاءِ این جمله ( اهدنا الصّراط المستقیم ) از خدای خود ظهور حضرت را درخواست نماییم ، زیرا عصر ظهور راه نهاییِ آنهایی است که خدای بزرگ نعمت را بر آنها تمام کرده است ( صراط الّذین انعمت علیهم ) چون صاحبان چنین نعمتی آرزویِ تحقق همه ی دینِ خدا در عرصه ی زندگی انسان را دارند و این امر بدون ظهور حضرت مهدی ( عج ) ممکن نیست .
یَعبُدُونَنِی لا یُشرِکُونَ بِی شیئاً ( سوره توبه ) همه مرا پرستش کنند و چیزی را شریک من قرار ندهند
پایگاه اطلاع رسانی استاد غلامحسین خالقی