پیامبر اکرم (ص) از رواج موسیقی در آخر الزمان سخن می گوید .
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان در صفحات آخر جلد پنجم خطبه رسول خدا(ص) در حجه الوداع را نقل می کند :
پیامبر در این حج دو حلقه درب کعبه را گرفتند وفرمودند :
الا اخبر کم باشراط الساعه
آیا شما را از علامت قیامت خبر ندهم ؟ سلمان گفت : آری یا رسول الله
آنگاه حضرت به ذکر اوصاف آخر الزمان پرداختند واز آن جمله فرمودند :
و عندها تظهر القینات و المعارف در آن زمان زنان خواننده ومجالس عیش ونوش آشکار می شوند.
یعنی به زنان خواننده ومجالس طرب افتخار کنندو آنرا بد ندانند .
ویلهم اشرار امتی و بدان امتم بر آنها مسلط می شوند .
‹‹ قینه›› به معنی کنیز خواننده است ( زنان خواننده که تغنی به حرام دارند، روحا و جسما بنده شیطانند)
وباز می فرماید :
ویستحسون الکوبه والمعارف وینکرون الامر بالمعروف و النهی عن المنکر حتی یکون المومن فی ذلک الزمان اذل من فی الامه .
در آن زمان است که استفاده از کوبه و مجالس لهو را نیکو دانند ( کوبه یعنی نرد، شطرنج ، طبل کوچک وبربط) وامر به معروف ونهی از منکر را زشت دانند تا جائی که در آن زمان، مومن خوارترین کسی است که درامت است، یعنی مومن از همه مسلمانان خوارتر است .
امام صادق (ع) می فرماید :
و ببینید که لهویات آشکار شده ومردم از کنار آن عبور می کنند وکسی ، کسی را منع نمی نماید و هیچکس جرات بر منعش ندارد .
و باز می فرماید: و دید ی باطل وزور ، سخن در رقابت آن است و و دیدی قرآن را که گوش فرادادن به آن برای مردم سنگین است وبر مردم شنیدن باطل سبک است .
عذاب زنان فتنه گر در جهنم برزخی
رسول خدا (ص) در شب معراج شاهد عذاب گروهی از زنان امتش بود، از جمله در آیه اسرا فرمود:
و رایت امراه علی صوره الکعب و النار تدخل فی دبرها و تخرج من فیها و الملائکه یضربون راسها وبدنها بمقامع من نار .
و دیدم زنی را که به صورت سگی بود و آتش در نشیمنگاهش داخل می شد واز دهانش خارج می گشت و فرشتگان بر سرو بدنش با گرزهایی از آتش می زدند .
و باز فرمود : فانها کانت قینه نواحی حاسده
زیرا به آن زن آوازه خوان ، رقاصه و نوحه گر که با نوحه گری آشوب برپا می کنند وبا بزرگنمائی مردان را به سوی جنگهای باطل می کشانند رشک می برند .( عیون الاخبار الرضا، … شیخ صدوق (ره) ج۲ عربی ص۱۱)
غنا چیست ؟
عده ای از فقهای شیعه از جمله مرحوم محقق در شرایع کتاب الشهادات باب عدالت شاهد وشیخ اعظم در مکاتب در باب غنا اینطور اتفاق کرده اند :
هو مد الصوت المشتمل علی الترجیع المطرب : کشیدن صدا که مشتمل بر ترجیع طرب آور باشد.
ترجیع : به معنای گرداندن است وترجیع صوت یعنی باز گرداندن صدا، گویا گوینده صدائی را پایین آورده، دوباره به صورت اول در آورد و به نقل مرحوم دستغیب از کتاب قاموس وصحاح اللغه ، ترجیع، گردانیدن آواز در حلق است .
تردید الصوت فی الحق
زیر وبم نمودن صدا در حلق وصاحب ترجیع را تصویر نموده بر اینکه بگوید :
( ا آ اا آ ا آ )
حال گوییم ترجیع صدا بردو نوع است ، نوعی از آن طرب آور نیست وقسمتی از آن برحسب نوعش طرب آور است.
نوع مطرب حرام وترجیع غیرمطرب حرام نیست، مادامی که با آن حرامی دیگر انجام نشود .
پایگاه اطلاع رسانی استاد غلامحسین خالقی