پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > نهج البلاغه > نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه بیستم و دوم

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه بیستم و دوم

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) – بخش چهارم

 

« و السّلام علیکما سلام مودّع لا قالٍ و لا سَئمٍ فان انصرف فلا عن ملالهٍ و ان اُقم فلا عن سوء ظنٍّ بما وعدالله الصّابرین»
و سلام بر شما دو نفر (حضرت رسول و حضرت زهرا صلی الله علیهما و آلهما) سلام خداحافظی کننده ای که نه خشمگین است و نه ملول و دلتنگ، پس اگر برگردم ، پس آن ناشی از دلتنگی و خستگی نیست و اگر بر سر قبر اقامه ی عزا کنم، پس ناشی از بدگمانی به آنچه که خدا به صابرین وعده داده نیست.

ریشه های قرآنی:
الف) «انّ الله و ملائکته یصلّون علی النّبیّ یا ایّها الّذین امنوا صلّو علیه و سلّموا تسلیماً (سوره احزاب) همانا خدا و فرشتگانش بر پیغمبر درود می فرستند. ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود و سلام فرستید.»
ب) « سلامٌ علی ال یس (سوره صافات) در قرائت این کثیر مکّی و نافع مدنی یعنی سلامی بر خاندان یس (سرور عالم) » که یس نامی از نام های حضرت محمد (ص) است.
ج) « انّما یوفّی الصّابرون اجرهم بغیر حسابٍ (سوره زمر ۱۰) تنها صابران اجرشان بدون حساب کاملاً اداء شود.»
د) و بسیاری از آیاتی که مؤمنان را بعنوان ایمان باوران و تصدیق کنندگان کلام صدق خدای بزرگ معرفی می کند از قبیل «و الّذی جاء بالصّدق و صدّق به اولئک هم المتّقون (سوره زمر ۳۳) و آن کس که باصدق آید و صدق و درستی را باور کند وقتی که او را آید پس آنان تنها پرهیزکارانند.» بلکه از این دسته از آیات مهمتر آیاتی که خدای را به صدق توصیف می کند از قبیل : « و من اصدق من الله قیلا (نساء ۱۲۲) چه کسی در گفتار از خدا راستگوتر است.»

« مقام این خطبه در اصول کافی »
مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب اصول کافی به رقم حدیث ۱۲۳۹ این خطبه را از دو طریق مرفوع و متصل از حضرت سیدالشّهداء ابی عبدالله (ع) نقل کرده و در مقدمه ی آن فرموده : وقتی که فاطمه علیهاالسّلام قبض شد یعنی از دنیا رفت امیرالمؤمنین وی را مخفیانه دفن نمود و اثر قبرش را محو نمود. سپس ایستاد پس صورتش را به سوی قبر رسول خدا (ص) گردانید پس عرضه داشت : « السّلام علیک یا رسول الله عنّی و السّلام علیک عن ابنتک و زائرتک و البائته فی الثّری ببقعتک ، سلام بر تو ای رسول خدا از جانب من و سلام بر تو از جانب دخترت و زائرت (یعنی دیدار کننده ات) و همان که خوابیده در خاک در بقعه و گنبد خودت.» که این جمله «و البائته فی الثری» در نقل سید رضی در نهج البلاغه نیست و این نشانگر آن است که حضرت زهرا در زیر خود گنبد سبز رسول خدا (ص) دفن است و سید بن طاووس در حدیثی که آن را معتبر داند از حضرت ابی الحسن امام علی النّقی (ع) چنین نقل کرده که فرمود : «عند ابیها ان شاءالله ، نزد پدرش اگر خدا خواهد.» که در جواب سائل محل دفن را امام مشخص کرده اند و غالباً امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) در پایان پاسخ نامه ها «ان شاءالله» را درج می نمودند.

مطلب پیشنهادی

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه بیستم و هشتم

سیمای قرآن درکلام إمام:(خطبه۱۸) آیه ۸۲ از سوره ی نساء ، گواه بر چه امریست؟ پاسخ: ...

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه بیستم و هفتم

سلسله مباحث  پیرامون قرآن از خطبه ۱۵۵ قسمت پنجم راستگویان کیانند؟ من قال بهصدق ومن ...