پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > نهج البلاغه > نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه سوم

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه سوم

لَم تَکُن بیعَتُکُم اِیّایَ فَلتَهً و لیسَ اَمری وَ اَمرُکُم واحِدٌ اِنّی اُریدُکُم لِلهِ وَ اَنتُم تُریدُونَنی لِاَنفُسِکُم.
اَیُّها النّاسُ اَعِینُونی عَلَی اَنفُسِکُم وَ اَیمُ اللهِ لَاَنصِفَنَّ المظلومَ مِن ظالِمِهِ وَ لَاَقُودَنَّ الظّالِمَ بِخَرامَتِهِ حَتّیَ اُورِدَهُ مَنهَلَ الحَقِّ وَ اِن کانَ کارِهاً ( نهج البلاغه خ ۱۳۶ )
ترجمه :
بیعت شما با من بدون تدبّرو دور اندیشی نبود و امر من و امر شما یکی نیست ( یعنی دلیلِ پذیرفتن حکومت از سوی من و دلیل بیعت شما با من یکی نیست ) من شما را برای خدا اراده میکنم و شما مرا برای خودتان .
ای مردم مرا به جهت خودتان یاری کنید و به خدا قسم یاد میکنم که من حقّ مظلوم را از ظالمش میستانم و ستمکار را با بینیش راهبری میکنم تا او را در آبشخور ِحق وارد کنم هرچند که کراهت داشته باشد .
شرح لغوی:
فلتهً : رُخداد یک شیء بدون دوراندیشی و عاقبت نگری . فرمایش مولا گویا اشاره به این سخن عُمر درباره ی ابوبکردارد که کانَت بیعَهُ ابی بکرٍ فَلتهً وَقَی اللهُ شَرَّها ، یعنی بیعت ابوبکر ناگهانی و نسنجیده بود ، خدا از بدی این بیعت نسنجیده را حفظ کرد .
شرح گفتار مولا :
امیر مؤمنان فرمود امر من و شما در این بیعت یکی نیست ، بیعت نمودنِ شما و بیعت پذیری ِمن یکی نیست . همانگونه که حضرت حق جلّ و علا در کتاب خود میفرماید اِنَّ سَعیَکُم لَشَتَّی همانا سعی شما یکسان نیست و پراکنده است ، لذا سعی امام با مردمان متفاوت است . سعی و تلاش امام برای خداوند است و بس ، یعنی خدا را اراده کرده است و بس و خداوند سبحان به او امر کرده است که امامت مسلمانان را بپذیرد و او امیر از سوی خداست .

قالَ رَسولُ اللهِ صلّی الله علیه و آله : مَن اَطاعَ اَمیری فَقَد اَطاعَنی وَ مَن اَطاعَنی فَقَد اَطاعَ اللهَ وَ مَن عَصَی اَمیری فَقَد عَصانی وَ مَن عَصانی فَقَد عَصَی اللهَ هرکه امیرم را اطاعت کند مرا اطاعت کرده است و هر کس مرا اطاعت کند خدا را اطاعت نموده است و هر کس از امیر من نافرمانی کند مرا نافرمانی نموده است و هر کس مرا نافرمانی نماید خداوند را نافرمانی نموده است .
و شگفتا که بُخاری در صحیح خود روایتی را نقل نموده که رسول خدا فرمود : یَکونُ بَعدی اِثنا عَشَرَ اَمِیراً که بعد از من دوازده امیر است .
پس مولا برای خدا مردم را اراده کرده است چراکه امیری از سوی خدا و رسول خدا است پس باید اینچنین کند ، ولی امام علیه السلام این امر را به رخ مردم نمیکشاند که چون من از سوی خدا امیرِ شمایم مرا اطاعت نمایید بلکه میگوید مرا در جهت کار خود و بخاطر خود یاری کنید و من کارم برای خدا و در جهت انجام فرمان خدا برای رسیدگی به حال شما بندگان است پس مرا یاری نمایید

مطلب پیشنهادی

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه بیستم و هشتم

سیمای قرآن درکلام إمام:(خطبه۱۸) آیه ۸۲ از سوره ی نساء ، گواه بر چه امریست؟ پاسخ: ...

نمونه هایی از کلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه جلسه بیستم و هفتم

سلسله مباحث  پیرامون قرآن از خطبه ۱۵۵ قسمت پنجم راستگویان کیانند؟ من قال بهصدق ومن ...