کجا بی بی فاطمه (ص)زیارت شود؟
دستورجناب سیداین است برای کسی که ورود به حجرهپیغمبرمقدورش است انحضرت رادران مکان زیارت کند وکیفیّت زیارت را در جمال الأسبوع اورده سپس حدیثی بااین سند ومتن اورده اند:
ابوالحسن ابراهیم ابن محمد الهمدانی قال کتبت الیه ان رآیت تخبرنی عن بیت امک فاطمه علیهاالسلام اهی فی طیبه او کمایقول الناس فی البقیع ؟ابوالحسن ابراهیم بن محمدهمدانی ازمولایمان امام هادی علیه السلام کتبا می پپرسد:اگرصلاح می دانید بفرمایید بیت مادرتان فاطمه علیهاالسلام درکجاست ایا ان درطیّبه است یاانچه که مردم میگویند دربقیع است؟امام اینچنین نوشتند:
“هی مع جدّی صلوات الله علیها.(ایشان باجدّم میباشند.)
زیارت بی بی در این روز:
السلام علیکِ یاسیده نساء العالمین .االسلام علیکِ یاوالده الحججِ عَلَی النّاس اجمعین.السلام علیکِ ایّتهاالمظلمومه الممنوعه حقّها .
سپس می گویی:
اللهم صل علی أمتک وابنه نبیّک وزوجهوصیّ نبیک صلوه تزلفهافوق عبادک المقرّبین.من اهل السّماوات والأرضین.
دلیل دیگرمان برعرضمان:
انگاه که مولاازدفن بانوفارغ شدند به رسولخدااینچنین عرضه داشتند:
“السلام علیک یارسول الله عنّی والسلام علیک عن ابنتک وزائرتک والبائته فی الثری ببقعتک والمختارالله لهاسرعه اللحاق بک “درودبرتوای رسول خداازجانب خودم وسلام برتوازجانب دخترت وهمان دخترت که درخاک درزیرگنبدت آرمیده
خبر رسولخدا ازمدفن دخترش بازبان رمز:
مابین قبری ومنبری روضه من ریاض الجنّه مابین قبرم ومنبرم گلذاری ازگلذارهای بهشت است
۲-درحدیث شریف داشتیم :وکان یأتیهاجبرئیل الخ.حال گوئیم فرشته ی وحی ازپیش خودکاری نمی کندبه دو دلیل دلیل عام
مانتنزل الّابأمرربّک مافرشتگان پیوسته فرود نمی اییم مگر به امرپروردگارت.
بل عبادمکرمون لابسبقونه بالقول وهم بأمره یعملون”(انبیاء-۲۶و۲۷)بلکه ملائکه بندگان مورد اکرام خدایند درقول برخداپیشی نمی گیرندوتنهابه امراوعمل می کنند.
امّادلیل خاص:وماکان لِبَشرٍ ان یکلّمه الله الّا وحیا اومن وراء حجاب اویُرسلَ رَسولاً(شوری -۵۱).
خداازسه طریق بابنده هایش صحبت می کند الف –وحی(سخن بدون واسطه سریع ).ب-ازپشت پرده ای.ج-گسیل ،ارسال فرشته ی وحی.
پس خدای بزرگ ازطریق سوم باصدیقه ی کبری سخن گفته درحول چهارمحور:
محور اوّل –تسلیت ودلداری حضرت زهرا که سنّت الهی درنظام تکوین ونظام تشریع برتسلیت مصاب استواراست..
امّادرنظام قانونگذاری الهی پس یکی ازمستحبات اکیده دلداری دادن به مصیبت است
فال رسول الله:من عزّی حزینا کسی فی الموقف حلّهً یُحبَر بها(وسائل الشیعه برقم حدیث۳۴۳۳)..
(هرکس اندوهگینی رادلداری دهد درایستگاه قیامت برتنش زیوری پوشانیده می شود که باان زینت داده می شود.) ودرحدیث بعدی منقول ازامام صادق علیه السلام قال:قال رسول الله :
“من عزّی مصاباکان له مثل اجره من غیران ینقص من اجرالمصاب شیئ”
(هرکس مصیبت دیده ای رادلداری دهدبرای اوست ماننداجرش بدون اینکه ازاجرمصیبت دیده چیزی کم شود)
واز مبشِّرات روایی این حدیث شریف:فال امیرالمؤمنین علیه السّلام :
من عزی الثّکلی أظلّه الله فی ظلّ عرشه یوم لاظلّ الّا ظلّه.(ح۳۴۳۸)..
(هرکس زن مصیبتدیده ای رادلداری دهدخدااورادر سایه ی عرشش پناه دهد درروزی که سایه ای جزسایه ا ش نیست.
حال وقتی که یک چنین مستحبّی داریم خود خداأولای به چنین امری است ودراینجاارسال جبرئیل کاملاطبیعی جلوه می کند.
پایگاه اطلاع رسانی استاد غلامحسین خالقی