فاخرجهما مما کانا فیه” شیطان چون باعث لغزش آن دو شد پس موجب خروج آن دو از بهشت گردید و این چنینیم ما فرزندان آدم! پیروی شیطان ما را از بهشت لقای ربّ عزیز غفورمان محروم می کند. بشر در چه کراماتی است؟
الف-کرامت “فطره الله”ی ؛”فطره الله الّتی فطر الناس علیها”سرشتی که مال خودخدای بزرگ است ازشناخت خدا ؛حبّ وعشق به خدا؛ عِزّت پرستش واطاعتش.
ب –عزّت تدبیرحضرت حقّ همه ی شئوناتش را از دنیا و آخرتش در اینجا خدای بزرگ نه کار بنده را به خود بنده واگذار می کند و نه به غیر خودش همان امر عزیزی که حضرت بارئ عزّ اسمه در این آیات شریفه بیان فرموده:
أیحسب الإنسان أن یترک سُدًی(قیامه/۳۶) آیا انسان گمان می کندکه موجود به خود واگذاشته ایست ؟
أفحسبتم أنّما خلقناکم عبثًا وأنّکم إلینا لاتُرجعون(مؤمنون/۱۱۵) پس آیا گمان برده اید که ما شما را بیهوده آفریدیم و شما به سوی ما بازگردانیده نمی شوید؟
ج نعمت مصاحبت با ذوات مقدّسه ی خلفای الهی
سه نمونه :
واعلموا أنّ فیکم رسول الله(حجرات/۷)وبدانید که دربین شما فرستاده ی خدای بزرگ است
و فیکم رسوله(آل عمران/۱۰۱)و در بین شما رسول اوست
یوم لایخزی الله النبیّ والّذین امنوا معه نور هم یسعی بین أیدیهم و بأیمانهم یقولون ربّنا أتمم لنا نورنا و اغفرلنا إنّک علی کلّ شیئٍ قدیر(تحریم/۸).
روزی که خدای بزرگ خوار نگرداند پیامبر را و آنان که با اوایمان آورده اند نور انان پیشاپیش آنان و سمت راستشان شتاب دارد؛ گویند پروردگارما * نورمان رابرایمان تمام گردان و ما را ببخش همانا تو بر هر چیزی توانائی.
د-کشف بعض حقایق عالم و ورود به سراپرده های أنس یعنی نائل شدن به مقام ولیّ شدن:ألا إنّ اولیاء الله لاخوف علیهم ولاهم یحزنون (یونس/۶۴)
ه- ورود درجرگه آنان که از تربیت و مراقبت دائمی رسول اکرم صلّی الله علیه و اله و سپس و بالتبع مراقبت امام عصر حضرت قائم مهدی عجّل الله تعالی له الفرج بحکم این آیه ی قرآن برخوردارند: و اصبرنفسک مع الذین یدعون ربّهم بالغدوه والعشیّ یریدون وجهه(کهف/۲۸)نفست را حبس کن با کسانی که پروردگارشان را هر صبح وشب می خوانند-وه چه سعادتی ؛دیگر بنده ازخدایش چه می خواهد-ولاتعدُعیناک عنهم نباید دوچشمت از آنان تجاوز کند. اینان بندگان شاکِر؛سپاسگزار خدای بزرگند.ألیس الله بأعلمَ باالشّاکرین(انعام/۵۳)آیاخدای بزرگ داناتربه سپاسگزاران نیست؟
و-شیرینی دیدار حجت خدا و بهره بندی از کرامت آمرزش الله تبارک وتعالی مثل تشرّف مخلصانه بعض اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه وآله و سایر ذوات مقدّس معصومین که آنان بهره مند دراین خطابند:
“واذااجائک الّذین یؤمنون بآیاتنافقل سلام علیکم کتب ربّکم علی نفسه الرّحمه أنّه من عمل منکم سوء بجهاله ثمّ تاب من بعدذلک وأصلح فأنّه غفوررحیم(انعام/۵۴)وهرگاه بیایند توراکسانی که به آیات ماایمان دارند پس بگوسلام برشماباد هرکس ازشماکاربدی راجاهلانه؛بیخردانه انجام دهدسپس ازبعدان توبه نماید واصلاح کند خدای بزرگ اورامی بخشد زیرااوآمرزنده ی مهربان است.
د- واتل علیهم نبأ الذِّی آتیناه آیاتنا فانسلخ منها(اعراف/۱۷۵)و بر آنان تلاوت کن خبرآن کَس که به او نشانه مان را دادیم پس ازنشانه ها خود رابیرون کشید کم نبودند کسانی که معجزات پیغمبران الهی وائمّه ی هداه ابرار را مشاهده نمودند و یا براهین محکم عقلی و نقلی بر معارف حقّه داشته و یا دارند و در عین حال از بَدو امر و یا در ادامه ی کار انکار نموده اند آنچه را که می بایست به آن إقرار کنند و یا برخوردار از کرامت روحی ؛مع الأسف حبّ دنیا آنها را بیچاره نموده.
واحسرتاه ازاین بیچارگی
قبلًا درچه بودیم ؟ والآن کجائیم؟ قبلًاوصال ألآن فراق
اللهم إنّانشکوا إلیک فقدنبیّنا و غیبه ولیّنا
قبلًا دارالصالحین الان دارالفاسقین راستی شیعه ی اهلبیت الان درچه حالیست؟
چگونه مولا برحال ما شیعیان محزون گشتند:
للقائم مِنّا غیبه أمدُها طویلٌ؛ کأنّی باالشیعه یجولون جولان النعم فی غیبته ؛ یطلبون المرعی فلا یجدونه(کمال الدین ج۱ص۳۰۲ح۱۴)برای قائم مادوران غیبتی است که مهلت ومدّتش طولانی است؛ گویا شیعه رامی بینم که این سو وآن سو اوراجویا می شوندبه مثل گلّه ائی که دنبال چراگاه می گردد پس اورانمی یابند .براستی درد فراق چقدرسنگین است واشوقاه الی رؤیته اللهم ارنا الّطلعه الرشیده غلامحسین دیگه بس کن بیش از این آتش نزن جگر ما را