پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > فقهی > غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه دوازدهم

غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه دوازدهم

تکمیل مباحث گذشته درمورد غنا :

آیا تغنی به قرآن جایز است .

شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار رضا از امام هشتم (ع) نقل می کند وحضرت نیز از پدرانش از حضرت علی (ع) نقل می نماید که فرمودند ، از حضرت رسول خدا شنیدم :

اخاف علیکم الاستخفاف بالدین و بیع الحکم وقطیعه الرحم وان تتخذوا القرآن مزامیر تقدمون احدکم ولیس بافضلکم فی الدین .

بر شما می ترسم که دین را سبک بشمارید و احکام را بفروشید ( مراد رسول اکرم(ص) درظاهر صادر کردن قاضی حکمی را به نفع شخصی در مقابل اخذ رشوه وپول است ) و نیز از اینکه قطع رحم نمایید و قرآن را با نای  بخوانید یا همراه تلاوت قران نی بزنید، فردی را در دین بردیگران مقدم بدارید درحالی که افضل شما دردین نیست .

نتیجه :

در قرائت قران کریم استفاده از آلات لهو نزد شارع مقدس ( رسول اکرم(ص) نقل شده که فرمودند:

اقرئوا القرآن بالحان العرب وایاکم ولحون اهل الفسق و الکبائر ویستجی بعدی اقوام یرجعون القرآن ترجیع الغناء والنوح والرهبانیه لا یجوز لاتراقیهم قلوبهم مقلوبه وقلوب من یعجبه شانهم.

قرآن را با لحنهای عرب بخوانید وبرحذر باشید از لحن ها وآواز های اهل فسق وگناهان کبیره و بزودی بعد از من اقوامی خواهند آمد که در تلاوت قرآن ترجیع ایجاد می کنند( به آن زیر وبم می دهند) مانند ترجیع غنا ونوحه سرایی ورهبانیت که صداهای آنها از گردنشان تجاوز نمی کنند دلهای آنها واژگون( دگرگون ) است ودلهای کسانی که شان آنها ، آنها را به تعجب وا می دارد .

اولا پیامبر اکرم (ص) دستور دادند که قرآن را با صدای خوش بخوانیم اما ترجیع غنایی نباشد ودرثانی علاوه برترجیع غنایی حضرت از دو نوع ترجیع درقرائت قران نهی کردند.

۱- ترجیعی که آواز خوان به صدایش در حالت نوحه سرایی می دهد ودر نتیجه صدایش حزن انگیز میشود.

۲- ترجیعی که راهبان به صدایشان در وقت خواندن تورات وانجیل و یا متون دعائی می دهند .

پس باید تلاوت قرآن کریم  به نحوی باشد که نه حزن آور باشد و نه ترجیع غنائی ولهوی به آن داد.

و در حدیثی دیگر از رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمودند :

و رجع فی القرآن صوتک فان الله یحب الصوت الحسن

درقرائت قرآن ترجیع در صدایت ایجاد کن زیرا خداوند صدای نیکو را دوست دارد .

حال اگر این حدیث را کنار حدیث قبلی بگذاریم یک امر فقهی برایمان مدلل و روشن می شود که ترجیع دو نوع است .

۱- ترجیع غنائی که حرام است ونباید به آن سبک تلاوت کرد.

۲- ترجیع غیرلهوی که تلاوت قرآن به این سبک ممدوح است . باز در این مورد نیز باید از سبک راهبان اجتناب کرد.

‹‹ والسلام››

پایان سخن با تاملی در احوال مترفین

مترفین یعنی شهوترانان خوشگذران برای رونق دادن به شب نشینی های خویش ازاین ابزار استفاده می کنند.

۱- غناء همراه با پایکوبی ورقص

۲- شرب خمر نوشیدن شراب

۳- اختلاط زن و مرد  –  این دو با هم می لولند و به طرب   می پردازند

۳-  استفاده از الات قمار وامکانات تفریحی دیگر

نتیجه این مجالس

الف- دردام انداختن عده ای از زنان ودختران واحیانا پسران ومردان

کم من شهوه ساعه  اورثت حزنا طویلا

چه بسا یک ساعت شهوترانی اندوهی طولانی به دنبال داشته باشد

ب- از هم گسیخته شدن نظام خانواده دراثر بدبینی زنان  وشوهران به یکدیگر

ج-  سلب شدن اراده از بعضی شرکت کنندگان در این مجالس – بنیانگذار جمهوری اسلامی  انقلاب (ره) از مرحوم شیخ الشریعه ی اصفهانی نقل می کند که ایشان می گوید بعضی از نغمات موسیقی مانند شراب مست کننده و زایل کننده عقل است یعنی انسان را کاملا بی اراده می کند .

و لذا خانواده هایی که به عفاف ناموسشان علاقمندند بهیچوجه اجازه ندهند که ناموس آنها در محیطی کارکند که در آن اختلاط  زن ومرد است وبشدت آهنگهای موسیقی مخصوصا موسیقی های مهیج پخش می شود .

د- دراین نوع مجالس منکرات ….. با غنا وموسیقی پیاده می شود از قبیل دروغ ، هجو مسلمانان هتک حیثیت خانواده ها، غیبت، تهمت ، و گاه حتی هتک مقدسات دینی و سواستفاده از غزلیات حق درجهت مقاصد باطل از قبیل در کوی خوش نامی ما را گذر ندادند

گر تو نمی پسندی تغییرده قضا را

و دهها مفسده ی دیگر که خدا بلاد و خانواده های مومن را از این بلیات پناه دهد .

مطلب پیشنهادی

غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه سیزدهم

ترجمه موسیقی شفای بوعلی – خالقی بسمه تعالی ابن سینا کتاب ویژه فلسفیش که به ...

غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام جلسه یازدهم

استثنائات غنا : ۱- عروسی : ابوبصیراز امام صادق (ع) نقل می کند : راجع ...