پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > مهدویت > مبین یا نامی از نامهای امام زمان در قرآن کریم > مبین یا نامی از نامهای امام زمان در قرآن کریم-قسمت اول

مبین یا نامی از نامهای امام زمان در قرآن کریم-قسمت اول

بسمه تعالی

یکی از القاب مبارک امام زمان مبین است . قال الله تعالی : بسم الله الرحمن الرحیم . طسم ( ۱ ) تلک ایات الکتاب المبین ( ۲ ) نتلوا علیک من نبأ موسی و فرعون بالحق لقوم یؤمنون ( ۳ ) انّ فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعاً یستضعف طائفهً منهم یذبّح ابناء هم و یستحیی نساءهم انّه کان من المفسدین ( ۴ ) و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الوارثین ( ۵ ) و نمکّن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون ( ۶ )‌ . ( سوره القصص )

طا سین میم . آن نشانه های کتاب مبین است . در یک نگاه طسم نشانه های آن کتاب مبین –حضرت ولی عصر – است و در پیش در آمد آن هنگامه بزرگ هنگامه ظهور – بر تو تلاوت می کنیم از خبر موسی و فرعون به حقکه این تلاوت به حق است برای قومی که ایمان می آورند – به نفع و سود آنهاست برای اینکه آنها را فایده دهد تلاوت می کنیم . همانا فرعون در زمین برتری جویی کرد و اهل زمین را گروه گروه و دسته دسته قرار داد . گروهی از آنان را به ضعف و زبونی کشانید . پسران آنها را سر می برید و زنان آنان را زنده نگه می داشت یا سعی می کرد حیا را از زنان آنها برگیرد همانا او از جمله تبه کاران بود و این در حالی است که ما اراده دائمی داریم که بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند نعمت تمام گردانیم و یا بر آنان منت نهیم و اراده داریم که آنان را امامان قرار دهیم و آنان را وارثان زمین گردانیمو نیز اراده بر مکنت دادن و قدرت دادن به آنها در زمین داریم و به فرعون و هامان و سپاهیان آن دو از این مردم مستضعف نشان دهیم آنچه را که از آن پرهیز داشتند .

این آیات مبارکه یعنی از ( و نُرید ) به بعد گر چه در ذیل دو آیه مربوط به بیان قدرت جهنمی فرعون و هامان است اما بیانگر یک قاعده و سنت کلی و عمومی حضرت حق جل و علاست و تنها بیانگر به امامت رسیدن عده ای از بنی اسرائیل به مقام امامت نیست که در سوره الم سجده آنان می فرماید : و لقد اتینا موسی الکتاب فلا تکن فی مریه من لقائه و جعلناه هدیً لبنی اسرائیل ( ۲۳ ) و جعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لمّا صبروا و کانوا بآیاتنا یوقنون ( ۲۴ ) . و ما به تحقیق به موسی کتاب دادیم پس در شکّی از لقایش مباش و او را هدایتی برای بنی اسرائیل قرار دادیم و از پس آنان امامانی قرار دادیم که به امر ما هدایت می کنند آن زمان که صبر کردند و پیوسته به آیات ما یقین داشتند .

نه این آیه اختصاص به بنی اسرائیل ندارد بلکه جریان موسی و فرعون و بیان قاعده عمومی آینده زیبای بشریت را که به دست توانای حضرت مهدی ( ع ) ساخته می شود بیان می کند به این سخن زیبای حضرت  امام حسن عسکری که حروف طواسین  این سوره مبارکه را نشانه انقضاء دوران مهجوریت و آغاز ظهور حضرت مهدی ( ع )‌ می دانند توجه کن : قد صعدنا ذری الحقایق باقدام النبوّه و الولایه و نوّرنا السبع الطرایق باعلام الفتوّه فنحن لیوث الوغی و غیوث الندی و فینا السیف و القلم فی العاجل و لواء الحمد و العلم فی الاجل و اسباطنا حلفاء الدین و خلفاء الیقین و مصابیح الامم و مفاتیح الکرم فا لکلیم البس حلّه الاصطفاء لمّا عهدنا منه الوفاء و روح القدس فی الجنان     قد ذاق من حدائقنا الباکوره و شیعتنا الفئه الناجیه و الفرقه الزاکیه الذین صاروا لنا ردءا و صوناً و علی الظلمه الباو عوناً و ستنفجر لهم ینابیع الحیوان بعد لظی النیران تمام الطواویه و الطواسین من السنین . (آقای مستنبط می گوید در کتاب اربعین در حدیث سابع و عشرین این حدیث را به تمامه ذکر کرده و در آن بدل طوایه ذکر کرده : لتمام الم و طه و الطواسین من السنین ( القطره ج۱ ص ۲۷۰ )

ما از نردبان های حقیقت ها بالا رفته ایم با قدمهای نبوت و ولایت و هفت راه را نورانی کرده ایم با نشانه های جوانمردی ، پس ما شیران بیشه شجاعتیم و باران های بخشش و در این نظام زودگذر دنیا شمشیر و قلم در بین ماست – فرمان جهاد با ماست و ما صاحب لیله القدر ، شب قدر اندازه گیری ها هستیم و در آخرت نیز لواء حمد و در علم ( ظهور دانشهای الهی ) بین ما و وجود ماست و نوه های ( ۱ ) ما هم پیمانان دین و جانشینان یقین و چراغ های امت ها و کلیدهای کرم اند .

پس کلیم بر تن او زیور برگزیدگان پوشیده شد وقتی که ما از او وفاء ( ۲ )  را مشاهده کردیم و روح القدس از باغهای تازه و دست نخورده ما چشیده و شیعیان ما تنها فرقه ناجیه – نجات یافته-  و دسته پاک ها از آلودگیها هستند که پشتیبان و یاران ما گشته اند و در برابر دشمنان ما پناهگاه و یاورند و بزودی سر چشمه های حیوان ( ۳ )  برای آنان شکافته می شود . بعد از زبانه های آتش و تمام شده طا ها و طواسین از سالها .

که امام عسکری این حروف مقطعه طس ، طسم که در آغاز سوره های شعراء نمل ، قصص را می بینیم و نیز طه را مربوط به ظهور حضرت ولی عصر ( عج ) داشته اند که البته به روایت صاحب اربعین فرموده اند . بعد از تمام شدن الم و طواویه و طواسین .

و این را ما می دانیم که همانگونه قرآن ظاهری دارد ، باطنی نیز دارد و ظاهر نیز دو نوع است ظاهری که هر آشنای با زبان قرآن آن را می فهمد و ظاهری که با تدبر برای انسان آشکار می شود و چه بسا با افزایش تدبر ، معانی دیگری نیز برای انسان آشکار می شود و ما نیز مکلف به تدبر در قرآنیم :

افلا یتدبّرون القرآن ام علی قلوبٍ اقفالها . پس چرا در قرآن تدبر نمی کنند – که به ژرفای آن برسند – یا بلکه بر دلهایی قفل های ویژه خودش خورده .

 ———————

 ( ۱ ) این قسمت از فرمایش امام حسن عسکری می توان اشاره به وجود فرزندان امام زمان ( ع ) باشند که فرزند آن حضرت اسباط حضرت امام حسن عسکری ( ع ) محسوب می شوند .

 ( ۲ ) دقت در فرمایش امام ( ع ) ما را لازم است که فرمودند : فالکلیم البس حلّه الاصطفاء لمّا عهدنا منه الوفاء . این سخن اشاره به فرمایش پروردگار جل و علا دارد که : یا موسی ان اصطفیک علی الناس برسالاتی و بکلامی فخذ ما اتیتک و کن من الشاکرین . ( اعراف )  ای موسی من تو را به رسالتها و به کلام خویش برگزیدم پس آنچه را که به تو دادم مگیر و از سپاسگزاران باش .

 ( ۳) همان اب حیوان که بشر در آرزوی دست یافتن بر آن است .

مطلب پیشنهادی

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت دوم

حضرت مولی صاحب الزمان امام یازدهم ازذریّه امیرالمؤمنین علیه السلام که حضرتش خود به آن ...

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت اول

بسم  اللّه الرحمن الرّحیم الحمد للّه ربّ العالمین.اللّهمّ صلّ علی محمّد وآل محمدکما محمّدأهل لذلک. ...