اصول کافی برقم حدیث ۱۲۲۷ از محمد بن یحیی عن ابن محبوب عن ابن رئاب عن ابی عبیده عن ابی عبدالله علیها لسلام إنّ فاطمهَ مَکَثت بعدرسول الله صلی الله علیه واله خمسهوسبعین یومًا
( وَ کانَ دَخلها بسبه حُزنٌ شَدیدٌ وَ کان جِبریل یأتیها وَ یُحَسِّنُ عَزائَها علی ابیهاوَ یُطَیِّبَ نَفسَها و یُخبِرها عن َمکان اَبیها وَ بِما َیَکونُ بعدهافی ذُرّیِتها الی یوم القِیمه و کانَ عَلّیُ (ع ) یَکتُب ذلِک .)الحدیث
فاطمه ( س ) بعد از رسول خدا هفتاد و پنج روز درنگ نمود و جبرئیل پیوسته او را می آمد و وی را برفقدان پدرش نیکو دلداری می داد و سعی می کرد غم را از جان فاطمه ( س ) شستشو دهد و وی را به جایگاه پدرش خبر می داد و به آنچه که بنا بود در ذریه اش تا روز قیامت رخ دهد و علی ( ع ) آن را می نوشت.
در این گفتار ما به دوازده امر باذن الله تبارک و تعالی می پردازیم :
امر اول مدت عمرو مدّت مکث ؛ بقاء بی بی بعد از پدر ,ومحلّ دفن حضرتش؟
امردوم – نزول جبرئیل به دستور خدای بزرگ
امر سوم – خدا ی بزرگ از این طریق با آن وجود مقدس سخن گفت
امر چهارم – در شریعت دلداری مصاب (مصیبه دیده )از مستحبات اکیده است و اَولای به هر اَمری خود خدای بزرگ است پس تسلیّ بی بی امری است که از آسمان نازل شده و چون ریزش بر قلب مادر امامان و سیده ی نساء داشته پس همه مومنان به آن حضرت تا قیامت از آن برخوردارند
امر پنجم –عظمت روحی بی بی فاطمه(س)
امر ششم – گفتار و عمل جبرئیل حول چهار محور :
محور اول – تسلّی بی بی
محور دوم – زدودن غم از جان بی بی
محور سوم- خبر دادن به بی بی از جایگاه پدرش در بهشت
محور چهارم – خبردادن از حوادثی که بنا بود در ذریه حضرت زهرا سلام الله علیها تا روز قیامت رخ دهد.
امر هفتم – پس آگاهی بتمام و کمال آن حضرت از آینده ی فرزندانش از جمله امامت ائمه ، غیبت حضرت مهدی ( ع ) وضع و حال حضرت مهدی در عصر غیبت ، حوادث پس از ظهور و رجعت اهل بیت علیهم صلوات الله علیهم آجمعین
۱-مدّت عمربی بی وحیاتش بعدازپدر گرامش.
شیخ کلینی درکتاب اصول کافی باسندمتصلش برقم ح ۱۲۳۵ ازحبیب سجستانی نقل می کند که ازاباجعفر علیه السلام شنیدم که گفت {ولدت فاطمه بنت محمد علیهاالسلام بعدمبعث ر سول الله بخمس سنین وتوفیت ولهاثمان عشره سنه وخمسه وسبعون یوما<}.. فاطمه (سلام اللله علیها)پنج سال بعدازبعثت رسولخدا(ص)بدنیاامدند"وازدنیارفتنددرحالیکه 18سال و75روزداشتند اما مدّت بقاءآن حضرت بعداز رسول خدا بر اساس قرائت شیخ کلینی ازحدیث امام صادق(ع)75روز.ولاکن مرحوم محدّث قمی ایچنین گوید: روایت کندمحمدبن جریرطبری إمامی بسندمعتبرازابی بصیرازابی عبدالله علیه السلام: قبضت فاطمه علیهاالسلام فی جمادی الاخره یوم الثّلثاء لثلاث خلَون منه سنه احدی عشرَه من الهجره وکان سبب وفاتهاانّ قنفذ مولی عمرنکزهابنعال السیف بأَمرِه فاسقطت محسنا ومرضت من ذلک مرضاشدیدا ولم تدع احدممن اذاهایدخل علیها (بیت الاحزان ص 189). . فاطمه(علیهاالسلام)درروزسه شنبه سوم جمادی الاخره ازسال یازدهم ازهجرت روحش بازپس گرفته شد(یعنی ازدنیارفت)وسبب وفاتش این بودکه قنفذچاکر عمروی راباغلاف شمشیرش بامرش(یعنی امرعمر) زد .پس محسن راساقط کرد وازان دچارمرض شدیدشدوبه هیچ یک ازکسانی که وی رااذیت کردند اجازه ملاقات نداد سید چه می گوید: عالم جلیل القدرنادرروزگارسید رضیّ الدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفربن طاووس (رض)دراقبال الأَعمال چنین گوید: فصل فیمانذکره من وقت انتقال اُمِّناالمعظّمه فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه واله وتجدیدالسلام علیها " . روینا عن جماعهمن اصحابناذکرناهم فی کتاب" التعریف للمولدالشریف"ان وفاه فاطمه الزهراءصلوات الله علیهاکانت یوم ثالث جمیدی الاخره .........." فصلی درانچه که ذکرمیکنیم ازوقت انتقال مادر معظّمه مان فاطمه دختررسول خداصلّی ا لله علیه واله .وسلام نو بروی باد. که انراازجماعتی ازاصحابمان روایت میکنیم -که انهارادرکتاب "التعریف للمولدالشریف"ذکرنموده ایم-همانا وفات فاطمه ی زهراء که درودخدابراوباددرروزسوم جمادی الأخره رخ داده پس سزاواراست که اهل وفادران روزمحزون باشندبرانچه که بروی روا شدازستمهای پوشیده وآشکارتابجایی که درشب دفن شددرانحال خشم خویش را اشکار کرد بر هر که بروی ستم نموده و وی و پدرش را اذیت نمود. صلوات الله علیها وعلی روحها الطّاهره.
پایگاه اطلاع رسانی استاد غلامحسین خالقی