پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > مهدویت > مبین یا نامی از نامهای امام زمان در قرآن کریم > مبین یا نامی از نامهای امام زمان در قرآن کریم-قسمت پنجم

مبین یا نامی از نامهای امام زمان در قرآن کریم-قسمت پنجم

۴- و آنچه که از حقوق و مظالم بندگان خدا مخفی و پوشانده مانده آشکار می کند . در کتاب عقده الدرر ص۳۶ عن جعفر بن یسار شامی نقل می کند که گفت : یبلغ من ردّ المهدی المظالم حتی لو کان تحت ضرس انسان شئ انتزعه حتّی یردّه . از رد کن حضرت مهدی ( ع ) مظالم حقوق بندگان خدا کار به جایی می رسد که اگر زیر دندان انسان چیزی مانده باشد آن را بیرون می کشد تا آن را به جای خویش باز گرداند . که همین روایت در بعض کتب اهل تسنن از رسول خدا ( ص ) آمده است.

۵- و با انسانهای مؤمن مطابق با ایمانشان و با جاهلان مطابق با جهلشان عمل می کند به این معنی رسول خدا ( ص ) در خطبه ی غدیریه توجه کنید : الا انّه الممتاج من بحر عمیق ، الا انّه المجازی کلّ ذی فضل بفضله و کلّ ذی جهل بجهله ،    الا انّه خیره الله و مختاره ، الا انّه وارث کلّ علم و المحیط  به ، الا انّه المخبر عن ربّه السدید المفوض الیه .

آگاه باشید که او به موج در آمده از دریایی ژرف است آگاه باشید که او هر صاحب فضلی – فضیلتی را در برابر فضلش جزایی می دهد و هر صاحب جهلی را در برابر جهلش جزا دهنده است . همان که او برگزیده خدا و انتخاب شده اوست . همان که او وارث هر دانشی و محیط به آن است همان که او خبر دهنده سدید – صاحب سخن محکم – از جانب پروردگارش است که به او اخبار از جانب پروردگار واگذار شده .

۶- بلکه آیه مبارکه : و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوه و ایتاء الزکوه و کانوا لنا عابدین . ( انبیاء) . و ما آنان را امامانی قرار دادیم که به امر ما هدایت می کنند و به آن وحی کردیم فعل خوبی ها و برپا داشته نماز و دادن زکوه و پیوسته ما را عابد بودند .

و نشانگر اینست که امام و حجت خدا هدایت کننده اعمال ماست به دیگر عبارت اعمالی که از ما صادر می شود چه بسا دارای ماهیتهای گوناگون باشند و غالباً مصداق خلطوا عملاً صالحاً و اخر سیئاً . آمیخته اند عمل شایسته ای و دیگر کار بدی حتی چه بسا یک دعای کمیل ما دارای نوسان در ماهیت باشد . گاه انسان خالص و گاه دچار ریا می شود . روح امام مانند منشوری است که اعمال انسان را تجزیه و خوب را به جایگاهش و بد را به جایگاهش هدایت می کند .

۷- و آنگاه که انسان در برابر مولا قرار گیرد عیوب باطنی انسان جلوه گر شود و به خدا پناه می بریم . از این رسوایی به این قضایا بنگر : ( نجم الثاقب ص ۶۳ )

مطلب پیشنهادی

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت دوم

حضرت مولی صاحب الزمان امام یازدهم ازذریّه امیرالمؤمنین علیه السلام که حضرتش خود به آن ...

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت اول

بسم  اللّه الرحمن الرّحیم الحمد للّه ربّ العالمین.اللّهمّ صلّ علی محمّد وآل محمدکما محمّدأهل لذلک. ...