پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > قرآن > نامهای حضرت مهدی علیه السلام در قرآن در تنزیل و تأویل آن-بخش هشتم

نامهای حضرت مهدی علیه السلام در قرآن در تنزیل و تأویل آن-بخش هشتم

۸- الحق

« قال الله تعالی : وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»

بگو حق آمد و باطل رفت ، همانا باطل از بین رفته ( یا از بین رفتنی است ).

در این آیه مبارکه واژ گان زیبای الحق به حضرت مهدی (ع) تاویل برده شده ، به این احادیث بنگرید :

الف ) محدث شهیر مرحوم سید هاشم حسینی بحرانی در کتاب « المحجّه فی ما نزل فی القائم الحجه » که آن را آقای سید مهدی حائری قزوینی به فارسی ترجمه کرده اند از روضه کتاب کافی چنین روایت می کند : « محمد بن یعقوب عن علی بن محمد عن علی بن العباس عن الحسن بن عبد الرحمن عن عاصم بن حمید عن ابی جعفر علیه السلام فی قول عز و جل : وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا  ، قال اذا قام قائم علیه السلام ذهب دوله الباطل » (۱)

حضرت امام باقر (ع) در تفسیر این آیه (قل جاء الحق و…) فرمود : هر گاه قائم (ع) قیام کند دولت باطل از بین می رود .

ب) مرحوم شیخ طوسی در کتاب الغیبه ، ص ۱۴۳ و ۱۴۴ در روایتی از حضرت حکیمه ، دختر امام جواد (ع) که در تعقیب قضیه ولادت امام زمان (ع) آورده ، چنین نقل میکند :

« فاذا انا بحس سیدی و بصوت ابی محمد و هو یقول : یا عمتی هاتی ابنی الیّ فکشفت عن سیدی فاذا هو ساجد متلقیا الارض بمساجده و علی ذراعه الایمن مکتوب « جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا » فضممته الیَّ فوجدته مفروغا منه»

پس من ناگهان سیدم را احساس کردم که به دنیا آمده و در آن حالت ابو محمد (ع) یعنی امام حسن عسکری (ع) فرمود : ای عمه ام پسرم را نزد من بیاور ، پس سیدم را مشاهده کردم که در حال سجده است و در آن حال به محلهای سجده اش بر زمین خود را افکنده – و یا رسانیده – و بر ذراع دست راستش (یعنی بازو تا مچ ) نوشته شده بود « جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» پس او را به خود چسبانیدم ، دیدم از همه آداب شرعیش فارغ گشته .

و این نیز جلوه ای دیگر از مقام خلیفه اللهی حضرت مهدی (ع)

براستی چقدر حضرت در مقام فتح اسماء و صفات الهی به پیش رفته تا بدانجا که متلبس به نام مبارک حق که یکی از اسماء پروردگار است گشته و این نام شریف آنقدر زیبنده حضرت باری عز اسم است که قیامت محل ظهور این اسم در چشم و قلب خلائق است که خود در کتاب زیبایش فرموده  : «یَوْمَئِذٍ یُوَفِّیهِمُ اللَّهُ دِینَهُمُ الْحَقَّ وَیَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ »

در آن روز خدا به طور کامل پاداش حقشان را به آنان عطا می کند و خواهند دانست که تنها خدا حق آشکار کننده اعمال مردم و ستمهـایی است که به خود و یا به یکدیگر کرده اند .

و به ما نیز توصیه کرده اند که در تعقیب نماز صبح صد مرتبه بگوییم : « لا اله الا اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبین » .

تا انشاء الله این حقیقت وارد قلب ما گردد و ما با تمام وجود به این اسماء و یا صفات برسیم .

حضرت مهدی (ع) محور حق

فرستاده بزرگ خدا حضرت محمد مصطفی (ص) در خطبه غدیریه در کلام حدوداً هشت سطریش درباره حضرت مهدی (ع) از جمله فرموده : «ألا إنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَاَلمُشَیِّدُلاءَمرهِ آیاتِهِ. إنَّهُ الرَّشیدُالسَّدیدُ. ألا إنَّهُ المُفَوَّضُ إلَیهِ » .

آگاه باشید که او خبر دهنده از پروردگارش است و در این اخبار ( خبر دادنش ) سدید است (سخنش خالی از هر عیب و شکاف و رخنه باطلی است ) که به او دین خدا واگذار گردیده و هیچ حقی نیست مگر اینکه با اوست و این سخن رسول خدا (ص) ما را به یاد سخن دیگرش می اندازد که درباره علی (ع) فرمود : « الحق مع علی و علی مع الحق یدور حیث دار » . حق با علی است و علی با حق است هرجا که حق به گردش در آید علی نیز آنجا گردش کند .

مطلب پیشنهادی

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت دوم

حضرت مولی صاحب الزمان امام یازدهم ازذریّه امیرالمؤمنین علیه السلام که حضرتش خود به آن ...

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت اول

بسم  اللّه الرحمن الرّحیم الحمد للّه ربّ العالمین.اللّهمّ صلّ علی محمّد وآل محمدکما محمّدأهل لذلک. ...