پیشنهاد مطالعه
خانه > مقالات فارسی > مهدویت > امام قائم مهدی در آینه قرآن > امام قائم مهدی در آینه قرآن جلسه سوم

امام قائم مهدی در آینه قرآن جلسه سوم

مالک یوم الدین ( سوره حمد – ۴ )
ستایش و حمد مخصوص خداوندِ مالک روز دین ( روز ظهور حضرت مهدی ، روز رجعت ، روز قیامت ) است .
وَ ما اَدریکَ ما یومُ الدّینِ یومَ لاتملِکُ نفسٌ لِنفسٍ شیئاً وَالاَمرُ یومَئذٍ لِلّهِ ( سوره انفطار )
از پیشوای بزرگمان حضرت باقر علیه السلام در شرح این وا‍ژه ی مبارکه یعنی یوم الدین روایت است : یومُ الدینِ اَیامٌ ثلاثهٌ یومَ یقومُ القائمُ (ع) و یوم الکرّه و یومُ القیامه ( تفسیر القرآن الکریم ج۱ ص۳۶۷ – سیّد مصطفی خمینی )
روزِ ویژه ی دین روزهای سه گانه است : روزی که قائم (ع) ظهور می کند و روز رجعت و روز قیامت .
از امام صادق عتیه السلام روایت شده است : اَوَّلُ مَن تَنشَقُّ الاَرضُ عنه وَیَرجِعُ اِلی الدّنیا الحُسَینُ بنُ عَلِیٍ (ع) وَ اَنَّ الرَّجعَهَ لیسَت بِعامّه و هِیَ خاصّه لایَرجِعُ اِلّا مَن مَحَضَ الایمانَ مَحضاً اَو مَحَضَ الشِّرکَ مَحضاً ( سفینه البحار ج۱ ص۵۱۸ )
نخستین کسی که زمین از او شکاف بر می دارد و به دنیا برمی گردد حسین بن علی علیهما السلام است و همانا رجعت عمومی نیست و آن تنها ویژه ی عده ایست ، برنمی گردد مگر کسی که دارای ایمان محض به تمام معنا باشد و یا دارای شرک خالص به تمام معنا

شرح:
شیخ طبرسی با توجه به کلام عرب خصوصا اشعار این جماعت به اضافه ی فرمایش امام باقر (ع) پنج معنا برای واژه ی دین ذکر می کند: ۱- جزاء ( و همین معنا را برای کلمه ی دین در آیه ی سوره ی حمد بر می گزیند ) . ۲- حساب ۳- طاعت ۴- عادت ۵- قهر و استعلاء ( تفسیر مجمع البیان ج۱ ص ۶۰ )
با توجه به حدیث امام باقر علیه السلام که برای یوم الدین سه جلوه قائل شده اند میتوانیم بگوییم که هر پنج معنا میتواند در آیه ی سوره ی حمد ( مالک یوم الدین ) لحاظ شده باشد ، هر سه روزِ ظهور و رجعت و قیامت روز حسابند که حساب خوبان و ستمکاران رسیدگی شود و نیز هر سه روز، روز پاداش است ( وَ یُؤتِ کُلَّ ذی فَضلٍ فَضلَهُ سوره ی هود )
و همچنین هر سه روز روز طاعت و فرمانبری است چنانچه در سوره ی آل عمران می فرماید: وَ لَهُ اَسلَمَ مَن فِی السَمواتِ وَالارضِ طوعاً وَ کَرهاً ، برای خدا سرخضوع و تسلیم برداشته هرکه در آسمانها و زمین است چه از روی میل و رغبت و چه از روی کراهت و ناخوشایندی .
و نیز هر سه روز روز عادت است که انسان با آن خو میگیرد و یا روز ظهور عادت خداوند برای یاریِِ خوبان درگاهش ، چنانجه در سوره ی مؤمن میفرماید : وَ اِنّا لَنَنصُرُ رُسُلَنا وَالَّذینَ آمَنوا فِی الحیاه الدنیا ، ما محققا یاری مینماییم رسولانمان را و کسانی را که ایمان آورده اند در زندگی دنیا.
و همچنین این سه روز روز غلبه ی حق و استعلاءِ اهل حق است آنگونه که خداوند فرماید: کَتَبَ اللهُ لَاَغلِبَنَّ اَنا وَ رُسُلِی ، خداوند نوشته است که حتما من و رسولانم غالبیم

مطلب پیشنهادی

انوار مولا المهدی در کلام حضرت باری-قسمت چهارم

آیه ی شریفه : الحمدلله ربِّ العالمینَ ، الرّحمنِ الرحیمِ ، مالکِ یومِ الدّینِ ستایش ...

کلمات نورانی امام زمان از آغاز تا کنون-قسمت سی و یکم

امام به سئوال حمیری پاسخ می دهد وسائل به شماره حدیث۱۸۸۱۵أحمد بن علی بن ابی ...