بسم الله الرحمن الرحیم
آیه ی شریفه ۱) غَیرِالمَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لاالضّالِینَ ( سوره حمد )
۲) وَ مَن یَحلِل عَلَیهِ غَضَبِی فَقَد هَوَی ( سوره طه ) : و هر که بر او غضب من حلول کند ، سقوط نموده است .
احادیث :
۱) محمد بن فرج میگوید : ابوجعفر ( امام جواد علیه السلام ) به سویم نوشت : هرگاه خدای تبارک و تعالی بر خلقش خشم و غضب گیرد ، ما ( امامان ) را از حالتِ « درکناربودنِ آنها » کنار می زند ( یعنی غیبتِ ما آشکار می شود ) . اثبات الهداه ج ۳ ص ۴۴۷
۲) طبرسی گوید : هشام بن سالم از حضرتِ صادق علیه السلام و او از پدرِ بزرگوارش ، از جدّش روایت می کند که فرمود : فالَ رَسُولُ اللهِ ( ص ) : اَلقائِمُ مِن وُلدِی اِسمُهُ اِسمِی وَ کُنیَتُهُ کُنیَتِی وَ شَمائِلُهُ شَمائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی ، یُقِیمُ النّاسَ عَلَی طاعَتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدعُوهُم اِلَی کِتابِ رَبّی ، مَن اَطاعَهُ اَطاعَنِی وَ مَن عَصاهُ عَصانِی وَ مَن اَنکَرَ غَیبَتَهُ فَقَد اَنکَرَنِی وَ مَن کَذَّبَهُ فَقَد کَذَّبَنِی وَ مَن صَدَّقَهُ فَقَد صَدَّقَنِی ، اِلَی اللهِ اَشکُو المُکَذِّبینَ لِی فِی اَمرِهِ وَ الجاحِدِینَ لِقَولِی فِی شَأنِهِ وَ المُضِلّینَ لِاُمَّتِی عَلَی طَرِیقَتِهِ وَ سَیَعلَمُ الّذِینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ ( اثبات الهداه ج ۳ ص ۵۲۶ ) .
پیامبر خدا که درود خدا بر او و خاندانش باد فرمود : قائم از فرزندان من ، اسمش اسمِ من و کنیه اش ،کنیه ی من است و شکل و قیافه اش ، شکل و قیافه ی من است و سنّتش سنّتِ من است ، مردم را بر طاعت و شریعتِ من برپا می دارد و آنها را بسوی کتاب پروردگارش دعوت می کند ، هر که او را اطاعت کند ، از من اطاعت نموده است و هرکه او را نافرمانی کند ، مرا نافرمانی نموده است و هرکس غیبتِ او را انکار کند ، مرا انکار نموده است و هر کس به او نسبتِ دروغ دهد ، به من نسبتِ دروغ داده است و هرکه او را تصدیق کند ، مرا تصدیق نموده است ، تنها بسوی خدا شکایت میبرم از کسانی که درباره ی امرش ( امر مهدی عجل الله تعالی فرجه ) به من نسبتِ دروغ می دهند و کسانی که قولِ مرا در شأنش ، انکار می کنند و کسانی که امّتِ مرا بر طریق و راهش گمراه می کنند و به زودی ستمکاران خواهند دانست که بر چه واژگون گاهی واژگون خواهند شد .
توصیفی که حضرتِ رسول اکرم ( ص ) از حضرتِ مهدی دارند ، همانند توصیفشان از هر دوازده امام است که در کتاب صحیح بخاری از آن بزرگواران به لفظ « امیری » یعنی امیرِ من ، تعبیر شده است : مَن اَطاعَ اَمِیرِی فَقَد اَطاعَنِی وَ مَن اَطاعَنِی فَقَد اَطاعَ اللهَ وَ مَن عَصَی اَمِیرِی فَقَد عَصانِی وَ مَن عَصانِی فَقَد عَصَی اللهَ ، هرکه امیرِ مرا اطاعت کند ، مرا اطاعت نموده است و هرکس مرا اطاعت کند ، خدا را اطاعت نموده است و هرکس از امیرِ من سرپیچی کند از من سرپیچی نموده و هرکه مرا نافرمانی کند ، خدا را اطاعت ننموده است .
و در حدیث دیگری فرموده است : یَکُونُ بَعدِی اِثنا عَشَرَ اَمِیراً ، بعد از من دوازده امیر خواهد بود
در نتیجه میتوان گفت : هدایت شده کسی است که امام زمان را بشناسد و از او اطاعت کند و ضالّ و گمراه کسی است که از آن حضرت ، منحرف شود و روی بگرداند و اطاعت ننماید .
پایگاه اطلاع رسانی استاد غلامحسین خالقی